Lukijat

perjantai 5. kesäkuuta 2026

Mökkimineily & linnunpeläin 😉

 


Nyt saa nauraa 
😂

Linnunpelätin / variksenpelätin 
valmistui 
eilen mökillä 🌞🏊🏻‍♀️


Perinteisesti järjestettiin 
kesän 
aloittajaiset meidän mökillä :)


Sää suosi ja kaupan kautta ajelin 
🚗
mökille aamupäivällä :)


Osa kerhokavereista oli aamupäivän 
töissä 
joten Lyydia 👵🏻 sai tovin odotella vieraita ❣️


Ensin kilisteltiin appelsiinimehulla 
🍊💛


Päiväkahvit / tulokahvit ☕️
ja pienet 
yllätykset ystäville 
❤️❤️❤️


Mineilyn aiheena linnunpelätin 
ja 
ystäväni Anu oli ideoinut miten tehdään ;)


Sormiporalla reikä katkaistulle hammastikulle 
jonka 
päihin tulee linnunpelättimen kädet ;)


Askartelutikkua tuo varsi ja kädet!
Hieman 
paksumpaa ja vahvempaa 
kuin 
grillitikut 
joten 
….



kesti sen että käsivarsien  päihin porattiin 
sormiporalla reijät !


Jalustaan reikä ja puupallossa (pää) 
oli 
jo valmiiksi reikä :)

Jalkoja varten runkoon pujotettu pieni styrokspallo 
johon  sai 
askartelutikusta 
(tikun pää vuoltu teräväksi)
tehdyt
 jalat/reidet laitettua :)

Kaikki tähänasti tarvittavat osat 
sain 
Anulta, kiitos hurjasti ❣️

ps. Kädet voi laittaa myös ihan rautalangalla 
kiinni 
runkoon kuten toiset teki ;)


Olin Pinterestissä nähnyt linnunpelättimen 
jolla 
nappisilmät & helmisuu 
👀🫦


Kasvot valmiit 😘
Oli kiva hassutella ja tehdä tätä haaraukkoa!


Puupallo liimattu, toinen käsi liimattu ja toinen jalka liimattu!
Vaatteet 
helpompi pukea / tehdä
 kun 
toinen raaja vielä puuttuu 👍🏻


Lyydia 👵🏻 ON kyllä hämmentynyt 
🤔🫣🫢


Pitääkö tuo ukko ottaa mukaan kaupunkiin
ajattelee 
Lyydia 👵🏻 ?


Sitten pusero jonka hihansuut on rispaantuneet 
ja 
tuota valkoista kudetta tulee käsivarsiin 
sekä 
kämmeniin tuota heinän näköistä
(en muista nimeä, sain Maaritilta, iso kiitos 🥰)


Kuvan alalaidassa näkyy miten käsi / käsivarsi tehty ;)


Sitten pusero pujotettu päälle ja toinen käsivarsi 
liimattu 
👏🏻


Olkihattu 🤎 
ommeltu nauhan pätkästä !


Vielä haalarihousut puuttuu!


Jalka / reisi tehty samoin kuin käsivarret 
ja 
housuja / haalaria pujotetaan päälle 👍🏻


Satuaija toi mukana kukkia & perhosia 
🌺🌸🦋
joista 
kukat pääsi linnunpelättimen 
hattuun 
ja haalareiden taskuun !
Kiitos Satuaija 😘



Tämä linnunpelätin on melko ISO 
mutta 
toivottavasti 
ei- toivotut linnut pelkää 
jotta 
Linjakujan sato jää suureksi 👏🏻


Kyllä naurattaa, naurattako sinua ?
😂🤣


Jospa toisen tekisin niin pienemmän 
ja 
naisen 😉


Mökkeily jatkui sitten 
saunan 
lämmityksellä 
🔥🪵


Perinteisesti vohvelikestit ennen 
saunaa & uintia 


….
suolaisilla täytteillä ensin 

😋

Sitten uimaan 🏊🏻‍♀️
Siitä EI ole bikinikuvia 👙 mutta 
vesi järvessä 
oli 
yllättävän lämmintä 
💦



Vielä ennen kotiinlähtöä 
iltakahvit 
ja 
vohvelit makeilla täytteillä 
🍓🫐🍌



Tällä kertaa Nutella taisi hurmata meidät kaikki!


Minun haaraukko ja Anun hurmaava ”ruukkupää nainen” 
tiskihanskoilla 
😂💛


Ystävien luvalla yhteiskuva 
jossa 
vasemmalta alkaen 
….


Maaritin, minun, Anun ja Satuaijan 
linnunpelätin
❣️


Voi että meillä OLI hauskaa 😂
USKOTKO?

ps. Oliko Anun linnunpelättimen tiskihanskat 
enne ?
Koska Anu jäi kanssani käsin  tiskaamaan astiat
(ei käytetty ehkä tykkää kertakäyttöastioita 🙈)
Saunalla riitti 
lämmintä vettä ja hujauksessa oli tiskit hoidettu 👏🏻

ps. ps. Kellon ympäri reissu eli klo10 aamupäivällä 
lähdin kaupan kautta 
mökille 
ja 
hieman klo22 jälkeen olin kotipihassa 
🚗







perjantai 29. toukokuuta 2026

Kesän menovinkki : Taideruukki

 


Ensimmäiset avoimet ovet 30.5-31.5.26 
klo 12-16

Jos liikut kesällä viikonloppuisin Kouvolan seudulla niin Taideruukissa (Kyminväylä 2 45700 Kuusankoski) on esillä mm. 1:12 siirtolapuutarhamökkejä (joiden esikuva on 1940-luvulla suunniteltu tyyppimökki) ja hevostalli sekä 5 uniikkia itsetehtyä / itsesuunniteltua nukkekotia esim. jugendtalo, antiikkiliike,keltainen ja vihreä huvila. Nämä ovat esillä kerhokaverini / ystäväni Anu Kasnion työhuoneella ja hän järjestää avoimia ovia sinne kuvassa ilmoitettuina ajankohtina.  Kurkkaa Facebookista myös Kouvolan Nukkekotiharrastajat Katso myös alla oleva  linkki Anun blogiin 👍🏻 jossa lisää tietoa 🙂



https://pieninukkekotimaailma.blogspot.com/2026/05/tervetuloa-taideruukille.html?m=1



Siirtolapuutarhamökkini
Villa Sunflower 
🌻


Hevostalliini
🐴

https://lifeinliisasdollhouse.blogspot.com/2026/05/taideruukissa-siirtolapuutarhamokki-ja.html?m=0


sunnuntai 24. toukokuuta 2026

Mankeli ja sille pöytä kitistä

 


Nyt on pyykin huolto kunnossa 
kun 
rintamamiestalolle saatiin mankeli 👏🏻


Kitti on tilattu Nukkekoti Väinölän 
nettikaupasta ❣️




Valkoisia 3D osia
ja 
puuosia  & cocktail tikkuja ;)


Mankelille sopiva pöytä löytyi 
Väinölän vuoden 2024 (?)
joulukalenteri 
kitistä 👍🏻


Päällystin mankelin muoviosia 
alumiiniteipillä 
🩶


Pöydän pinta ja mankelin levy 
petsattu 
kirsikkapetsillä :)


Pöydän jalat mustalla 
kalkkimaalilla 
maalattu 
🖤


Puuosat hopean / harmaan väriseksi 
🩶


Tein sormiporalla mankelin 
päätyihin 
kolme reikää, kahdelle rullalle ja yhdelle muulle osalle!


Tuntui että pelkkä liimaus ei pidä mankelin 
osia 
koossa joten porattuihin reikiin 
tulee pienet 
naulat liiman lisäksi 🤔


Päädyssä näkyy naulojen kannat 😉


Sitten tuo sormisuoja ja valkoinen levy
🤍
liimattu !


Olisiko mankeli valmis?


Vielä pöytälevy 
ja 


siinä se on Lyydian ja Marthan ihailtavana 👏🏻


Voi miten hieno ja tosi 
ihana 
saada lakanat ja pöytäliinat mankeloitua 
sileäksi 
iloitsee Martha 👩🏻


Tämä kitti ollut melko kauan kotona 
odottamassa 
innostusta 
ja 
aluksi näytti NIIN vaikealta tehdä 
mutta 
nuo poratut reiät & naulat oli mun pelastus 
ja 
oma idea 👏🏻


Mitäs tykkäätte?


ps. Mankeloiko sinun nukkisväki pyykit ?