Lukijat

keskiviikko 24. kesäkuuta 2026

Punaiseen kerrossänkyyn päiväpeitto ja tyyny 🍃🌸🌺🍃

 


Punainen kerrossänky sai kukkakuvioin
kirjotun 🪡
päiväpeiton ja tyynyn 
🌸🌺


Maalarinteippirullan avulla sain kankaalle ✏️
ympyräkuvion 😂
Liukuvärjätyllä  vihreällä Vennelangalla 
ensin varsipistoja 
🪡💚


Vennelankoja 
❤️💚💛💚


Löysin kivan uuden kirjontapiston
Facebookista ja punainen kukka tehty 
uudella 
idealla 
❤️
(Nimeä pistolle 🪡 en tiedä 🫣)


Ennen juhannusta kävimme useamman kerran 
mökillä 
(viemässä tavaroita juhannusta varten) 
ja 
ehdin välillä myös kirjoa 🪡


Taisi luonnonkukat innostaa kirjomaan kukkia 
🍃🌸🌺🍃


🪡

Mukaan vielä vaaleanpunainen lanka 
💗


Kirjonta jäi kesken juhannusviikonloppuna 
mutta 


juhannuksen jälkeen 
kotona käydessä 
🚗🏡
aloitin myös tyynyt kirjomisen 


samantyylisillä kukilla 
🌸🌺🍃


Tyynyyn tuli valkoinen ”tikkitausta”
kun 
ompelukoneella tikkasin 
vanua 
kiinni ohueen kankaaseen 
🤍



Samoin tein päiväpeiton alapuolen 
ompelukoneen 
avulla 
🤍


🤍

Setin osat :)


Reunojen siistimistä ennen kääntämistä 😉


Yksi sivu tyynystä ja peitosta kiinni 
vielä
nuppineuloin 📌


Kääntöpuoli näyttää tällaiselta ;)

Avonainen sivu ommeltu käsin 🪡



Tyynyn 
sisällä pumpulia 
ja 
päiväpeiton reunassa ohut rautalanka 
jotta peiton reunat saa aseteltua 
haluttuun
muotoon 
👏🏻



Lyydia miettii 
🤔
pitääkö vielä tehdä siniseen kerrossänkyyn 
saman 
tyylinen päiväpeitto ja tyyny ?

Ehkä 🤔





lauantai 13. kesäkuuta 2026

Sitruunapuu 🍋🍃

 


Itsetehty sitruunapuu 
🍃🍋🍃


Puun varsi on peikonpähkinän oksa 
jonka 
olen saanut Merjalta, kiitos ❣️
Ruukku 
ostettu Lahden markkinoilta 
ja 
sen on tehnyt Nina Aalto-Hänninen 🥰


Lehdet on tehnyt 
moonflowerminigarden 
ja 
olen saanut ne extrana kun olen muita kukkakittejä 
tilannut Virosta 🇪🇪


Sitruunat tein silky clay massasta 
🍋🍋🍋🍋
Ystäväni teki kerhossa niitä fimosta 
ja 
niistä tuli painavia kiinnittää 
kasviin 
joten 
tein kevyemmästä materiaalista :)


Tee suodatinpussista kukan terälehdet 🤍
Se on ohuempaa 
materiaalia
kuin kahvin suodatinpussit 
(tämä vinkki Merjalta :)


Sitruunan kukat on aika isoja 🤔
Keskustat kukassa 
on jotakin askartelujuttuja 💛


Liimausta ja suunnittelua ;) 


Runkoa on kiva ja vahva
en tiedä onko oikean sitruunan rungon näköinen ?


Kukkaruukku on superkaunis
mutta 
oikeasti kasville ehkä liian matala 
😉
Ei se nukkekodin maailmassa haittaa 😁


Ruukussa liimaa, ilmakuivuvaa massaa ja kahvinporot multana 
☕️


Huomasitko, yksi sitruuna on jo tippunut
🍋


Lyydia näyttää tässä sitruunapuu kokoa 
eli 
ei ole ihan pieni 
eli 


ei ole pöytäkukkanen / kasvi 😋

ps. Idean sitruunapuun tekemiseen sain ystävältä / Anulta 
kun 
hän teki massailu kerhossa  fimosta aidon näköisiä sitruunoita 
ja 
kertoi että ne tulee sitruunapuuhun :)

Voit kurkata Anun blogista: 






Mökillä virkkauksia & kirjontaa

 




Oltiin viikolla mökillä useampi yö 😴
laittamassa 
mökkiä juhannuskuntoon :)


Joten 
piti keksiä mukaan joku käsityö 😉


Vennelanka ja 0,6mm virkkuukoukku 
joten 
valmistui isoäidinneliöitä 
💛


Niistä sitten taittelemalla 
ja 
liittämällä yhteen 
….


….
muodostui kassi :) 


Koristeeksi kirjoin ruusun kankaalle 
josta 
irroitin ruusun purkamalla kankaan pois 
💜


Mukana oli myös pellavakankaan palasia 
johon 
oli piirretty valmiiksi 
sydänkuvio 
✏️


ja 
siitä tulikin pieni pöytäliina 
💛🌹💚


Kotona sitten sovitettiin pöytäliinaa 


pyöreällä pöydälle 
🧡


Virkkausinto jatkui kotona 
joten 


valmistui toinen 
erivärinen isoäidinneliö kassi!


Tilkuille kirjottu ruusu  🌹💛
jonka 
alta 


purettu kangas pois ja ruusu ommeltu laukkuun ;)


Nämä virkkaukset tein oikeasti 
sen 
vuoksi että ehdotan 
ensi syksyn 
kerhoaiheeksi isoäidinneliövirkkausta 
jonka 
vaikeampana versiona voisi tehdä 
isoäidinneliö villatakin !

ps. Mutta …. ei syksyllä ole virkkausta kerhoaiheena 
vaan 
muut ideat nousi suuosikiksi 🤔

ps.ps. Itsellä kyllä haaveena vielä joskus tehdä 
se 
isoäidinneliö villatakki !





perjantai 12. kesäkuuta 2026

Veneilyteema nukkekotikerhossa ⛵️🦺🛟 🏊🏻‍♀️💦⚓️

 


Kevään viimeinen nukkekotikerho 

@kouvolannukkekotiharrastajat 

oli 
eilen torstaina 11.6.26
teemalla 
veneily ⛵️⚓️🛟🏊🏻‍♀️💦🦺


@nukkekotiyhdistys 
julkaisee 
Nukkekoti-lehteä jonka viime vuoden numerossa
3/2025
oli 
useampi ohje liittyen veneilyyn 🛶


Tämän ohjeen avulla 


valmistui nopeasti 


….
vesijuoksuvyö 💦🏊🏻‍♀️


Seuraavaksi pelastusliivi
jonka 
ohje oli lehdessä ilmoitettu helpoksi 
mutta 
ihan helppoa sen tekeminen EI ollut 🤔


🦺


Melkein valmiiksi sain pelastusliivin kerhossa
(vähän jäi reunanauhaa liimaamatta :)


Pelastusrengas
🛟
verhonrenkaasta oli kiva idea 👏🏻


Puurengas olisi pitänyt ensin hioa 
niin 
maaali olisi tarttunut paremmin 😉


Nyt on kolme veneilyyn liittyvää 1:12 miniatyyriä 
tehty 
🥰


Huomaatteko että Lyydialla on myös 
uusia 


retro
pihakalusteita 
🌞


Nämä 
pihakalusteet on valmistanut 
Hannele Lemmetyinen 
🌹
Ihania … eikö?